|
|
Rank: Newbie Groups: Member
|
Hello,
ik heb gisteren gedemonstreerd op een opendeurdag van een groothandel. Er was een dame die graag meer informatie had gekregen over UV-acrylhars. Ze heeft al enkele workshops gevolgd en kent dus de basistechnieken van Art Clay. Nu zou ze graag weten welke gereedschappen en materialen ze moet aanschaffen om met UV-acrylhars te werken en misschien een korte uitleg over hoe ze tewerk moet gaan. Ikzelf heb deze opleiding niet gevolgd. Dus als er andere instructeurs zich geroepen voelen om even een korte uitleg te geven, dan kan ik het naar haar doormailen.
Groetjes en alvast bedankt, Inge
|
|
Joined: 8/20/2008 Posts: 1 Points: 3 Location: Sint-Michielsgestel
|
Hallo Inge,
ik wil haar best van advies dienen als ze dat nog niet heeft gehad.
Groet, Otteline
|
|
|
Hallo mensen,
ik heb al de nodige workshops gevolgd en heb tijdens een workshop ook gesnuffeld aan de mogelijkheden met UV-hars. Er was echter geen tijd meer om ter plekke de afwerking te doen. Mijn probleem is: hoe werk ik het af? Wat doe je met het plakkerige laagje dat achterblijft? Wel schuren, niet schuren? En waarmee? Ik wil daar geen aparte workshop voor gaan volgen.
Ik hoor graag jullie tips. Dank, groeten MMMart
|
|
Rank: Member Groups: Member
|
Beste MMMart,
Jammer dat er geen tijd meer was om de afwerking te doen.
De UV hars moet uitgehard worden onder een UV lamp. Ik heb een gezichtsbruiner waar ik de UV hars hard mee laat worden.
Zolang de UV nog plakkerig is, moet je er niet aankomen. Je kunt pas schuren als het uitgehard is.
Misschien kun je met je sieraad terug naar de instructeur waar je de workshop hebt gevolgd om het te harden als je geen UV lamp hebt?
Ik hoop dat ik je zo iets verder heb kunnen helpen....
Groetjes, Wendy
|
|
|
Beste MMMart,
Het kan inderdaad voorkomen dat de hars, ook al heeft deze heel lang onder de UV-lamp gelegen, toch blijft plakken. Daar is een speciale anti-sticky-stuff voor. Helaas nog niet te verkrijgen via het assortiment van ArtClay, maar we zijn wel aan het experimenteren met welke producten het 'plakkerige' er ook af kan. De instructeurs met het UV-logo (roze bol) hebben de training gehad en weten hoe je met de UV aan de slag moet gaan. Mogelijk is namelijk te veel pigment toegevoegd, dan wordt de hars ook niet hard!
En inderdaad, zolang de UV blijft plakken, kan je het niet afwerken. Beste wat je kan doen: contact opnemen met de instructeur waar je je UV hars hebt gebruikt. UV zal opnieuw aangebracht moeten worden. Want het plakkerige trekt wel stof en vuiligheid aan. En zo zal het nooit een draagbaar sieraad worden.
Sorry, maar mooi werk heeft tijd nodig.
Succes en mocht je nog meer vragen hebben, zien we ze graag!
met vriendelijke groeten, Mieke van Schaik ART-with-ARTCLAYsilver
|
|
|
Dank je voor alle reacties! Ik wil echter niet meer terug naar desbetreffende instructuur en wil ook niet een nieuwe workshop alleen voor UV gaan volgen. Mijn hanger is uiteindelijk na een dag of 4 in het daglicht wel uitgehard, maar ik durf er niet aan te schuren. Het ging overigens om een transparante toplaag, dus het heeft niet met pigment te maken gehad. Welk schuurpapier kun je het beste gebruiken? Ik heb tot 1600 grid in huis.
groetjes MMMart
|
|
|
Beste MMMart,
Als het inderdaad goed is uitgehard, kan je schuren met een fijn schuurpapier. Zelf vind ik de set van 9 schuurpadjes hiervoor goed werken. Hiermee kan je heel fijn polijsten. De 9 flexibele schuurpads variëren van grofheid 1500 tot super fijn 12000. Dat heb je echt nodig op het UV. Deze schuurpads gebruik je nat. Slijtage is zeer minimaal, je kan er dus zeer lang gebruik van maken. Via de artclay webwinkel kosten deze schuurpads € 12,25. Overigens is het product ZK-0021.
Succes met de finale afwerking!
met vriendelijke groeten, Mieke van Schaik ART with ARTCLAYsilver
|
|
|
Dank je, ga ik uitproberen!
|
|
|
Hallo allemaal, weet er iemand of er een boek bestaat over hoe je uv hars dient te verwerken? Had eentje besteld, maar dat was een boek voor juwelen te maken uit hars. Niet wat ik zocht  . Bedankt alvast!! Krisje 2404
|
|
|
Guest |